כנס Mobile Summit – מסלול המשחקים – רשמים ומחשבות

את היום אני ביליתי בכנס המובייל השנתי הישראלי. אירוע מרשים, שמוקם הפעם ב-YES פלאנט. לוקיישן מאוד מוצלח לכנסים ודי מפתיע – גם חנייה, וגם מיקום מרכזי יחסית. הכנס מתקיים השנה בשני ערוצים, ערוץ המובייל למפתחי האפליקציות בעיקר, וערוץ GameIS שעוסק בעיקר בתחום בין משחקים למובייל. אני הייתי בערוץ המשחקים באופן טבעי, ובמבט לאחור נראה לי שאולי עשיתי טעות כי היו שם כמה הרצאות מאוד מעניינות לפי מה שדיווחו. בכל מקרה, פוסט זה מתמקד בערוץ המשחקים שעסק בפיתוח משחקים, עיצוב משחקים ושיווק שלהם.

הדבר הראשון שבלט בכנס הוא כמות הפרצופים הלא מוכרים. עד ללפני שנה, כמעט בכל כנס משחקים שהייתי בו הכרתי 40%-70% מהאנשים. השנה זיהיתי רק כמה מחברי העמותה. כמות הפרצופים החדשים כאן היא אסטרונומית. סטודנטים, מפתחי משחקים ואנשי קוד שונים, אני מניח שיש פה גם מפיקים ומעצבי משחקים, אבל לא ראיתי מישהו שאני מכיר. כמו כן נרשם אחוז גבוה של אנשי תעשיית ההימורים למיניהם, אבל את שאלת האם הימורים היא משחק נשמור להזדמנות אחרת. ביני לבין עצמי אני תוהה כמה מהאנשים במקום אשכרה עוסקים בתחום וכמה הם פשוט וואנאביז או כאלו שרוצים לשחק. פיתוח משחקים הוא תחום צומח והרבה מאוד אנשים רוצים להיות חלק ממנו. אם כי צריך להזכיר, כמו שאמרו באחת ההרצאות – רק אחד מתוך 10 משחקים מצליח. Keep In Mind Noobz 🙂

הרצאות הבוקר היו מאוד טכניות. הראשונה הייתה של אורן בן גיגי על המשחק (המוצלח לדעתי, והוא אף שרף לי כמה שעות מהחיים) Noogra Nuts. סטודיו בן גיגי הצליח לקבל חשיפה יפה מאוד לאחרונה בזכות הפורטל המשחק לפלטפורמת Playbook של RIM. זו הייתה הרצאה מאוד טכנית שעסקה באופן ההמרה של המשחק ובעיקר במנוע COCOS-2DX – ביתרונות והחסרונות שלו. למי שלא ממש עוסק בקוד באופן ישיר זה לא דיבר כל כך. מצד שני תמיד מרענן לשמוע מישהו שלא מדבר על יוניטי אלא דווקא על מנוע אחר.
שלושת ההרצאות הבאות היו סוג של עינוי בזפת רותחת למי שלא בעניין של קוד. ההרצאה של חברת Code Value הייתה סופר טכנית ועסקה בהמרה של משחקים לווינדוז פון. אין דבר יותר מבאס מהרצאה שבה אנשים פותחים קוד על המסך ומכינים אותו. זה סוג של גהנום קטן לרוב הקהל, ומשהו שרוב האנשים, בהם אני לא מתחברים אליו כל כך. זה הזכיר לי הרצאה אחרת שהייתי בה פעם שבה אמר המרצה – "שלפתי נתונים טכניים ואיבדתי 90% ממכם". כך גם היה הפעם. אחריהם עלה נציג הודי של חברת VSERV שעוסקת בשדרוג אפליקציות עם יכולות שיסייעו להן להרוויח עוד כסף ממודעות. הפתרון שלהם מתלבש על האפליקציה שלך ומקדמת את רשת הפרסום שלהם שאולי היא טובה ואולי לא, בכל מקרה לא התקיים דיון על היתרונות של רשת הפרסום. הרצאה זו צללה במהירות אל עולם הקוד וכיצד לשנות את האפליקציה שלך בשביל אינטגרציה פשוטה איתם. ההרצאה שלאחריהם הייתה של בחור מ-REDHAT, קרוב לוודאי הדובר הכריזמטי מבין חבורת הקוד. הוא הציג את OPEN SHIFT, שזה PAAS – פלטפורמה כשירות. מערכת למפתחים שיושבת ברשת עליהם הם יכולים לפתח מה שצריך ובמידה מסוימת לעשות טסטים או להשתמש בה כזירה בענן להפעיל שפות תכנות שונות. התמיכה שלהם די מרשימה, והיא אמורה להיות כלי מאוד נוח למפתחים. נכון לעכשיו הם בגרסת בטא, שעדיין לא פורסמה העלויות שלה, עניין שאמור להשתנות אי שם באוגוסט כנראה. את ההדגמה הם עשו על איך להקים אתר וורדפרס שישב בתוך הפלטפורמה שלהם. הפלטפורמה שואבת את הקוד מ-GITHUB ונותנת מערכת PHP ודאטאבייס SQL. בהמשך ההרצאה הוא הדגים פייתון, MONGODB וכו'.

לאחר ארוחת הצהריים המשיך הכנס לסדרה של סשנים שהם קצת פחות טכניים. הראשון הועבר על ידי גולדי, שהוא חבר בועד המנהל של GameIS. גולדי העביר סקירה על תעשיית המשחקים הישראלית ומצבה, תוך דגש על העמותה עצמה ופועלה. כיף לראות את העשייה הישראלית בתחום וההישגים שלה. הערת ביניים, סוף סוף קיבלתי את כרטיס החבר בעמותה. אני חבר מס' 29 שזה תמיד היה המספר הראשוני החביב עלי (וואו, בדיחת גיקים קשה).
לאחר מכן עלו נותני החסות. הראשון היה אורי אדמון מ-Playtika,  אורי אדמון הציג את החברה והדגיש כי הם עושים סושיאל קזינו גיימז שאי אפשר לעשות בהן קאש אין – כלומר אין זכייה בכספים. במאמר מוסגר צריך לציין שצריך לקנות אסימונים בשביל לשחק במשחקים שלהם. ככה שאולי אתה לא זוכה בכספים, אבל אם אתה מפסיד ואתה כבר מכור לזכייה, אתה צריך לקנות קצת. יש להם כ-150,000,000 שחקנים, ובימים אלו הם מגייסים מפתחי משחקים, מעצבי משחקים, אנשי שיווק וכן הלאה.  בנוסף הם הודיעו שהם לוקחים את המשרדים של גוגל בתל אביב. Playtika  נמצאים בטופ 10 הורדות בכל מיני פלטפורמות. מי שלא מכיר אגב, תורידו את סלוטומניה ותבינו את המוצר המרכזי שלהם.

הדובר שלאחריו היה אלמוג קורן מ-Scoreoid שאת הלינק להרצאה שלו אפרסם בפוסט זה יותר מאוחר. חשוב לקרוא אותה, היא הייתה מצוינת. הפלטפורמה שאלמוג ייסד עוסקת בהגברת החיבור של שחקנים למשחקים, עניין שהם מייחסים לו ערכים של אינטרקציה, תמחור נמוך הגברת הריטנשן וכן הלאה. אך את ההרצאה שלו לא הדגיש ל-Scoreoid אלא דווקא לכלים ודרכים להגברת המעורבות של השחקן במשחקים. בין אלו מנה את ה-Newsfeed, הודעות פוש, הודעות לשחקן תוך כדי המשחק, ניוזלטרים, יצירת שכבת סושיאל על גבי המשחק, SMSים, שיווק ישיר ותקשורת בין שחקנים אחרים. אלמוג המליץ לאורך ההרצאה שלא שלא לעשות SPAM ולמקד את המסר שלכם לשחקנים בזמן הטוב ביותר. בנוסף, אחת העצות הטובות שהוא נתן הייתה להכיר את השחקנים שלכם, להבין מי הם ומה צריך מהם. בנוסף הוא המליץ להיות ישיר וממוקד בפנייה ולשאול את השחקנים מה-מי-מו. בנוסף הוא הדגיש כי תגמולים, קידום במקב פלטפורמות ואלמנטים של בניית נאמנות מייצרים ריטנשן גבוה אצל השחקנים.
עוד אלמנט שהיה מעניין ברצאה שלו הוא הסקירה כיצד יורד הריטנשן של השחקנים. לפי בדיקות וסקרים, רוב חברות המשחקים נזכרות  רק אחרי תשע חודשי עבודה שהמשחק בשוק, כאשר הריטנשן נמצא אי שם ב-8% מהשחקנים שהתחילו לשחק, להתחיל להגביר נאמנות של שחקנים. אלו מסוג הדברים שצריך להקפיד עליהם בשלב מוקדם יותר, ולחשוב עליהם מהשלב הראשוני, זאת תוך כדי מדידה וניתוח מתמידים. בגזרת הניוזלטר הציע אלמוג שהוא יכלול גם הפניות למשחקים הבאים שאתה עושה כמפתח. סטטסטיקות מראות שכ-30% מהנחשפים לניוזלטר בד"כ מתקינים משחק שהמליצו עליו בו. בנוסף אחד הדברים שהדגיש הוא שיתוף הפעולה בין משחקים. התחרות בין משחקים איננה קיימת לדעתו, יש מספיק שוק לכל המשחקים, כל פעם שעושים Cross Promotion כולם מרוויחים, אז למה לא להמליץ אחד על השני?

הדובר שלאחריו היה  לאונרד פרנקל מחברת Plarium שהשיקו בכנס תכנית לזירוז של חברות משחקים. פלאריום הייתה החברה הראשונה שהכניסה משחקים חברתיים לרוסיה, שם נמצא שוק הבסיס שלה ובמשחק הפופולארי ביותר שלה משחקים כ-13 מיליון שחקנים. בחברה עובדים כ-220 אנשים. בימים אלו הם נכנסים לשוק המובייל והם רואים בו הזדמנות אמיתית. להערכתם יש בישראל כ-300 סטודיו שונים שמטרתם לפתח למובייל, כאשר  רק 10 מצליחים לגייס כסף בכל שנה. להערכתו מדובר בנגזרת של הסיכון הגבוה בתחום המשחקים – קשה להצליח, והדבר משפיע באופן ישיר על המכירות ואפשרויות גיוס הכספים. ההסתכלות שלהם על עצמם היא כסוג של Publisher שמשקיע בסטודיו שהם יכולים להעריך את סיכויי ההצלחה שלהם. הם יצרו תכנית Seed Investment, תחת השם Plarium Labs. אם יש לך צוות טוב ורעיון טוב, תרשם, הם יבחנו את הרעיונות, ובאלו שהם יבחרו הם ישקיעו כספים, יתנו ייעוץ וליווי מקצועי וכל חברה תקבל כ-40,000 ש"ח להשקעה למשחק הראשון לצד משרדים וציוד. הם מתחייבים להעביר כ-10,000 שחקנים לכל משחק שיווצר, זאת באמצעות ערוצי ההפצה שלהם . הצוותים אותם הם מחפשים צריכים לכלול מתכנת וגרפיקה, רק ל-iOS בשלב זה.

את הפאנל בנושא Crowd Funding אותו הנחיתי אני לא אכניס כאן עכשיו, אלא אח"כ. היה מעניין 🙂

את ההרצאה שאחרי הפאנל העביר עודד בן גיגי (אח של אורן), על שימוש בגרפיקות בשביל להגביר את השימוש במשחק. עודד הוא חלק מהצוות של Noogra Nuts, שהגיע ל-2.3 מיליון הורדות במצטבר והוא אחראי על האנימציות והשפה הגרפית של המשחק. עודד שם את הדגש בהרצאה שלו מבין שלושת האלמנטים שמרכיבים משחק (סיפור, משחקיות וגרפיקה) על הגרפיקה עצמה שהיא עבורו מקדם מכירות ושימושיות במשחק. ראשית הוא הציג את עיקרון עיצוב הדמות – חמוד ופשוט, זה האלמנט מפתח בעיצוב דמות הסנאי (שהיא באמת חמודה אגב) שהם עשו במשחק. אנשים צריכים לאהוב לשנוא את הדמויות של הרעים ולאהוב את הטובים. הדגש שלו בגרפיקה של המשחק הייתה לייצר UI פשוט, גג הקלקה או שתיים לתחילת המשחק. ההקלקה הבודדת הזו היא קריטית, וההיררכיה המורכבת של התפריטים גורמת לעייפות ומרמור אצל השחקנים. בנוסף הדגיש עודד אייקון מיוחד למשחק עצמו. האייקון של המשחק קריטי למסכי הקידום באפ סטורים השונים. הוא סוג של שטח פרסום שמתחרה מול אחרים. בנוסף צריך להכניס אימאג'ים ווידאו שיגרמו לצופה בהם להבין את האווירה של המשחק. אקשן, כיפיות וכו', אלו תחושות שיכולות לעבור באימאג'ים הנלווים של המשחק והדבר מאוד חשוב. שני אלמנטים נוספים שחשוב לשים עליהם את הדגש הם האנימציות, שהן יעברו חלק וינועו חלק, ובנוסף שהתפריטים והכפתור יהיו עם אנימציות שיעשירו את המשחק והחוויה של השחקן עצמו. על מנת לייצר תנועה חלקה יותר צריך לעשות אנימציה שהיא לא של שני פריימים, ו-13 פריימים זה כבר כבד מדי, אבל 4 פריימים גורמים לתחושה חלקה ולא מכבידה על המשחק עצמו.

כאן כבר חתכתי הבייתה. לא כי לא היה מעניין, אלא כי יש לי גם עבודה לעשות. רשמים מהפאנל של ה-Crowdfunding אכניס בהמשך.