הקרב החשוב ביותר

 

קראתי את הטור של אורי משגב על הסו קולד גול עצמי של השמאל בסוגיית סתיו שפיר. אם בגולים עצמיים עסקינן, אני אשמח אם מי שמגדירים את עצמם כמובילי השמאל בישראל או הוגי הדעות שלו יפסיקו לומר מה לעשות ויתחילו לחשוב על המאבק שכאן ואיך מנצחים אותו. שכן אין כאן פאניקה או היסטריה או קרב מיותר. יש כאן עמידה צודקת כנגד הביזה של נכסי המדינה ועמידה על סולם הערכים והמורשת של העם היהודי.
בעלי ערוץ 20 בזזו את רישיון השידור שהעניקה המדינה. אני אומר בזזו כי מי שקרא את התחקיר הקצר של מולד בנושא, יודע ששוב יש לנו מקרה בו מיליארדר קונה בכסף גוף שידור. המילארדר הזה נתן את הערוץ לחבורה שמרנית, אולטרה ימנית. חבורה זו עסוקה בלנצל את הבמה שניתנה לה לא רק כדי להגן על תפיסת עולמה, אלא גם כדי לדרוך באופן בוטה על האחר המאיים על תפיסת עולמה. לידיעת משגב, החבורה הזו נמצאת במתקפה אגרסיבית על כל מה שלא תואם את תפיסת עולמה. אנחנו צריכים לתקוף חזרה ולקחת מהם את המורשת ואת הציונות ולהשיב אותן לכל העם היהודי.
הרישיון שניתן לערוץ המורשת הוא להציג את פניה המגוונים של המורשת היהודית. במקום זאת קיבלנו מערכת שעסוקה בשימור תפיסת עולם מוגבלת מאוד והפוליטיקה המשרתת אותה. הרישיון של ערוץ המורשת העניק למוביליו את האפשרות לבזוז את המורשת שלנו ולתרגם אותה לחזון צר, לאומני, שמרני ומיזוגני, שבינו לבין היהדות שגדלתי עליה אין דבר וחצי דבר. תפיסת העולם שמנסה הערוץ להציג היא של יהדות אחרת, יהדות המייצרת טיפוס חדש בישראל. יהדות ששמה במוקד את האדמה, את הסגידה הגיאוגרפית ואת המסורת הספציפית מאוד של הציונות הדתית הרדיקלית. זו תפיסה שהיא אנטי ציונית במהותה ושוללת את הציונות הקלאסית הדמוקרטית והמתונה שידעה להכיל זרמים שונים מתוך הכרה במורכבותו של העם היהודי.
התקפה זו היא עוד חלק במערכה רחבה שמנהל הימין הלאומני-דתי נגד הציונות. זו מערכה בה יש עגלה ריקה ועגלה עמוסה. לשיטתם העגלה הריקה לעולם לא תוכל להבין את האתגר של הימין הלאומני, הדתי, המחובר לכאורה למורשת בצורה אותנטית יותר. במסגרת המאבק שלהם הם מנסים לייאש את הציונים החילונים, להמאיס את החרדים, לייצר אשליה של כוח ועוצמה יהודית המתבטאת בתפיסת עולמם הערכית. התוצאה והמחיר של הקרב שהם מנהלים הם החרבה של הציונות שגדלנו עליה לצד החרבה של הקשר בין העם היהודי בניכר לעם היהודי בישראל. המחיר של הפסד בקרב הזה הוא ניכוס המורשת על ידי המחנה הדתי-לאומני והקטנת יכולת ההשתתפות של הציבורים החילוניים, החרדים והמסורתיים הלא לאומנים, בשיח על עתיד ישראל.
כשערוץ 20 תוקף את היהדות הרפורמית מצד אחד ומהצד השני את סתיו שפיר הוא דוחק את סולם הערכים הפלורליסטי, לשוליים. מי ששם לב רואה כי ערוץ 20 תוקף כל גוף המסוגל להוות איום על ההגמוניה ההולכת ונבנית של הממסד הדתי-לאומני. פעם הוא יתקוף את חברת הכנסת שפיר, פעם את V15 ופעם את מי שנאבקים על דמותה של היהדות. על כן כשאנחנו נאבקים בערוץ 20, אנחנו נאבקים על דמותו של העם שלנו, נאבקים בשימוש הפוליטי הציני שנעשה ברישיון ציבורי במטרה לעוות את מי שאנחנו כעם, נאבקים על הערכים שהם הציונות והיהדות. לא רק שזה קרב צודק מאין כמוהו, זהו אולי הקרב החשוב ביותר שיש עכשיו לדעתי.