ימי תשובה וכפרות

אין לי שום בעיה עם דת, אמר קווין סמית, הבעיה היא עם הדוגמה (Dogma). למצער לעיתים קרובות העיתונות מספקת דוגמאות למקרים בהם הדוגמה עקומה למדי, עד כדי כך שאפילו הממסד השמרן והאורתודוכסי ששולט באגרוף ברזל בישראל לא מסוגל להבין מה נסגר. יום כיפור בהקשר לזה הוא אחד הימים הנפלאים בשנה. האוויר נהיה נקי, שקט ברחובות ובכלל מדובר בחגיגה אמיתית לכל מי שהוא חילוני, לא צם ונהנה מהכיבוש המחודש של המרחב הציבורי על ידי הולכי הרגל. מי שמאמין נהנה מאחד הימים הקדושים ביותר, בהם הוא מהרהר על חייו ונותן תשובה בינו לבין עצמו, לבין סביבתו, לבין אלוהים. אקיצר, כולם מרוויחים. חוץ מהתרנגולות.

רצה הגורל ובמשך שנים, במסגרת האמונות הטפלות הנבובות שמתרוצצות במדינה, הוחלט שתרנגול שנשחט ומסובב סביב ראשך יקח את כל חטאיך ותהיה נקי. את כולם חוץ מרצח בעל חיים תמים שכל אשמתו הוא שהוא היה בזמן הלא נכון ובמקום הלא נכון. מזה שנים אגודת צער בעלי חיים ועמותות אחרות נאבקות במנהג, ולמעשה יש להן הצלחה לא רעה. עובדיה יוסף הסתייג מהמנהג, וכעת גם הרב שלמה אבינר מהציונות הדתית פרסם הסתייגות מנומקת מהנושא. המסר של כלל הרבנים הללו הוא – תתרמו או משהו, אל תשחטו בעלי חיים תמימים. הייתי מביא כאן את המכתב שפרסם אבינר, אבל לא מצאתי אותו באינטרנ (הארץ)

ואם כבר אנחנו בעניינים העוסקים באמונות תפלות שחלפו מהעולם, היום התפרסם ב"הארץ" שבגוש דן קוברים את העניים בקומות. אם היית עני ומת לך מישהו במשפחה, הביטוח הלאומי מימן לך חלקת קבר. בגלל שאין מקום בגוש דן התחילו לקבור בקומות, אבל מה – רק את העניים. אני שואל – למה להפלות בין דם לדם? למה שלא יקברו את כולם בקומות? חברה קדישא אגב, לפי הכתבה, לא הכחישו בכלל את הנושא ואת שאר הטענות המובאות בכתבה בנוגע למסחר באדמות קבורה באופן שמפלה עניים. אולי מישהו כבר יחליט שאפשר לשרוף גופות ולפשוט לזכור את מי שהיו והלכו, במקום לבזבז שטח אדמה. חוץ מזה שהגיע הזמן להפקיע את הטיפול הבלעדי בבתי הקברות מחברה קדישא. מונופולים, ותהיה ההצדקה לקיומם אשר תהיה, הם פסולים.

ורק כדי להרגיש שהכול "נורמלי" כאן. מתנחלים ככל הנראה הציתו מכונית של פלסטיני עם הכיתוב "תג מחיר" (YNET). רק כדי להזכיר לכולם שאנחנו במו"מ על שלום, שאנחנו מחזיקים אחד את השני בגרון ושהכול על כרעי תרנגולת. לכפרות.

כתיבת תגובה