שומרי הגינה – סיפורה של סדרה

לא, לא נעלמתי. למרות שאני המעטתי בפוסטים כאן, שקעתי לתוך מרתונים בלתי פוסקים של עשייה עליה אעדכן בפוסטים הקרובים. מי שעוקב מקרוב הם תומכי הפטריאון שלי שאני רוצה לומר להם תודה ענקית על התמיכה – בזכותם אני יכול ליצור.

בשנה וחצי האחרונות, במקביל להשלמת הספר, עבדתי על סדרה מצוירת בשם "שומרי הגינה". שומרי הגינה היא סדרה מצוירת לגיל הרך, העוקבת אחר עלילותיהם של ארבע חיות בגינה קהילתית, שכל אחת הגיעה מרקע חברתי אחר: אלכס הראקון, שהמשפחה שלו עברה לאחרונה לשכונה, ג'ני החתולה שהיא בת לאם חד-הורית, מירו האוגר שגר בבית קטן מאוד עם 80 האחים והאחיות שלו, ואלכסה הדגה שהמשפחה שלה היגרה לשכונה מעבר לים. הם משחקים בגינה, תוך שהם עוזרים למר עץ הזקן, על שורשיו הענפים, לשמור על הגינה מפני אסונות שונים. בדרך הם לומדים על קיימות עירונית, על הסביבה ובעיקר את הכוח שיש במגוון חברתי.

על הסדרה עבדתי עם צוות נהדר שכלל את עודד אילני, על הקונספט ארט בשני הסבבים הראשונים, נטע הולצר, במאית אנימציה מוכשרת ונפלאה, ואופיר שריף שמלווה אותי בפרויקטים שונים תקופה ארוכה (כן, גם את עטיפת הספר הוא עשה), והוא ליווה את סבבי ההפקה השונים ולקח פיקוד על הארט בסבב האחרון.

את הסדרה כתבתי והצגתי מספר פעמים בשנה וחצי האחרונה. בפעם הראשונה בפני משקיע פרטי, שלא היה לו מספיק כסף כדי להוביל אותנו להפקה. בפעם השניה, באירוע קופרו – שוק לקופרודוקציות ישראליות-אירופאיות, כחלק מפיצ'ים במסלול הדיגיטל. היה נחמד, אבל זה לא עזר כל כך. הסיבה העיקרית – המסלול לא התאים לסדרות מצוירות, אלא רק לסדרות-רשת. ככה נראו אז שומרי הגינה:

הדבר הטוב ביותר שקרה מההגשה הזו, היא שיורם הוניג, מנכ"ל המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים, התרשם מאוד והזמין אותי להשתתף בתכנית – הקפיצה המשולשת.

הקפיצה המשולשת היא חממת תוכן לסדרות אנימציה. ירושלים משקיעה רבות במיזמי טלוויזיה, קולנוע, אנימציה ומשחקים והקפיצה המשולשת היא מעין תכנית דגל שלהם בתחום האנימציה. ככה מצאתי את עצמי יושב על העילית של יוצרי וכותבי האנימציה בישראל. אנשים שעשו תכניות לדיסני, כאן, הופ, תסריטאים בעלי יכולות ועוד כהנא וכהנא. כולנו התחרינו על תשומת הלב של מנטורים מדיסני, MATTEL, MGA, נטפליקס, ניקולודיאון וגופי שידור אירופאיים. המנטורים, הצמרת של תעשיית האנימציה העולמית, עבדו איתנו על הידוק העלילה, הנראות והסיפורים. 

לחממה היו ארבעה סבבי הגשה שונים. ההגשה הראשונה, שני סבבי תיקונים לאחריה, וסבב בוגרים מצטיינים שהתקבלנו אליו גם.

ככה נראו הדמויות בשלב ההגשה לחממה:

זהו שינוי ויזואלי עמוק מגרסת קופרו. זה לא היה סוף ההתפתחות. הדמויות הלכו והשתנו, העולם קיבל יותר ויותר אופי, וככה הם נראו אחרי ההגשה הראשונה וסבב ההערות הראשון שקיבלנו:

חדי העין יבחינו במספר שינויים:

הכלב הפך לדג בחליפת אמודאי, הזחל הפכה לציפור, הסנאית הפכה לסוג של חתולה, ורק העץ, הראקון והאוגר נשארו בזהות הרגילה שלהם, אם כי שודרגו ויזואלית. אחרי הרבה שיחות וסבבי שיפור, הגענו לתוצר הבא, ששירת אותנו בסבב השני והשלישי.

את השינויים כאן אפשר לראות בהתנהגות של הדמויות, הצבעוניות והטקסטורות דמויות הנייר. החתולה קיבלה זנב יותר מובחן, היא בדינמיקה של הומור עם האוגר. הדג חנון חמוד, הציפור בשיח משועשע עם הראקון ורק העץ נראה שמן ומדושן. קיבלנו על כך פרס הצטיינות סמלי של 1,500 ש"ח.

לאחר השלמת סבבים 1-3 קיבלנו הזמנה לסבב בוגרים מצטיינים, אליו הגשנו מועמדות, התקבלנו והתחילה עבודת שדרוג מסיבית. בהגשה הסופית שלנו, שהיא המשמעותית ביותר, הדמויות של הסדרה עברו שינוי דרמטי מאוד והיום הן נראות כך:

הדמויות השתנו משמעותית. הדג הפך לדגה (שימו לב לריסים), החתולה קיבלה לוק מובחן יותר ואישיות יותר הרפתקנית. הראקון קיבל יותר אופי פעלתני והאוגר, ובכן, הוא עדיין שובב. העץ עצמו קיבל פנים טובות יותר, ששאבו השראה ממיתוס "האיש הירוק" הבריטי. 

בנוסף, התכנית כוונה בתחילה בעיקר לגילאי 2-4, ככה שהלוק שלה היה צבעוני מאוד, או כמו שהעירו לנו: "מזכיר משחקי מחשב". בנוסף, אמרו לנו שגילאי 2-4 זה שוק מצומצם מדי וצריך לבגר את הדמויות, לקצר את הפרקים מעשר דקות לחמש דקות, ולהבין שאנחנו צריכים מאסה של תוכן ועולם שיאפשר זאת (בהמשך).

אופיר שריף לקח את הפיקוד על העיצוב, ובנה את הלוק המרהיב שכאן. שימו לב לצבעוניות הקסומה בגווני סגול-כתום, תאורות בין העצים, ולטעמי זה עם המון אופי.

בסבב האחרון שהיה קיבלנו מחמאות רבות וזכינו במענק כספי נכבד מאוד (אני לא יודע אם מותר לי לפרסם על כמה), שמאפשר לנו לעבוד בימים אלו על אנימטיק – מעין סטוריבורד עם הנפשות והקלטת קולות, שנותן מושג הרבה יותר עמוק על ההתנהגות של הסדרה ומקל מאוד על הליך המכירות. כשאסיים אותו בעוד כשבועיים-שלושה אעלה אותו להתרשמות. בנוסף המענק מאפשר לנו לכסות חלק מהעלות של ההפקה עד כה ולטוס לסבבי מכירות בחו"ל.

אני אפרסם בקרוב פוסט נוסף על כתיבת העולם, פוסט על הבייבל (מעין ספר הוראות) של הסדרה, כתיבת התסריטים השונים, הכנת הצעצועים המשלימים (טא-דה!) והעבודה לקראת האנימטיק (זה כבר ככה פוסט ממש ארוך). 

תודה על הקריאה, על התמיכה ועל הדרך.

נמרוד